سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله ایده آل: «مسئولان آن شبکه ماهواره‌ای مدعی می باشند که 8 درصد وقت روزانه مردم ایران صرف تماشای این شبکه می‌شود.» (در این آمار حتما شک کنید، زیرا چطور می‌توان ب? چنین آماری رسید؟ این آمار مرا یاد آمار اعلام حضور تماشاگران در ورزشگاه‌های ایران می‌اندازد که ب? طور مثال اعلام می‌شود 94519 نفر در استادیوم حاضر می باشند!) اما اگر این آمار را درست بدانیم، یعنی ایرانی‌ها 2 میلیون ساعت در روز ب? تماشای این مجموعه می‌نشینند و این یعنی هر فرد ایرانی ب? طور متوسط روزی 2 ساعت این برنامه‌ها را تماشا می‌کند (دقت کنید هر ایرانی!) در نهایت اینکه ب? تقریب می‌شود گفت  اگر آمار نفوذ این مجموعه را رقم شاید باورنکردنی 50درصد بگیریم، آن وقت باید بگوییم که هر قسمت این مجموعه را نیمی از جمعیت ایران تماشا می‌کند؟ می‌دانیم که این آمار باورکردنی نیست و قطعا اغراق ژورنالیستی در آن ب? کار رفته است، اما حتی اگر 5 میلیون هموطن ما هر شب ب? تماشای این مجموعه بنشینند، این تمام ایران است که ضرر کرده‌؛ می‌دانید چرا؟ ب? دلایل زیر.

 

 

چــــــرا «حریم سلطان» را نباید تماشا کرد؟

دلیل اول: اقتصاددانان می‌گویند این سریال را نبینید

 

مسئله «اقتصاد» مهم است  تبلیغ برائ سرمایه‌گذاری در ترکیه

سریال «حریم سلطان» در ترکیه انتقادات فراوانی را سبب شده است، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس نمایندگان، سران احزاب، اداره نظارت بر برنامه‌‌های تلویزیونی و… ترکیه در موارد مختلف ب? این سریال اعتراض کرده‌اند، اما می‌دانید جواب مسئولان و سازندگان این سریال چه بوده است؟ مسئولان شبکه‌های تلویزیونی show و star ترکیه مدعی شده‌اند که این کشور در سال 2011، بیش از 150 میلیون دلار از صادرات سریال تلویزیونی درآمد داشته و مدعی شده‌اند که این میزان در سال 2012 ب? حدود 400 میلیون دلار خواهد رسید. (همین سریال حریم سلطان در حال حاضر در 44 کشور جهان پخش می‌شود.) در واقع پخش این سریال پولی را از جیب تک‌تک ما خارج ساخته و ب? کشور همسایه سرازیر می‌کند، اما مسئله دردناک‌تر این است که در ورای تمام سریال‌های ترکیه‌ای پخش شده در سال‌های اخیر یک هدف بزرگ وجود دارد و آن هم تبلیغ زندگی و سرمایه‌گذاری در ترکیه است.

در واقع سیاست ترکیه در سال‌های اخیر جذب سرمایه خارجی با تبلیغ «اهدای اقامت و تابعیت در این کشور با سرمایه‌گذاری یا خرید ملک» است؛شیوه‌ای ک? تا حدودی در مورد کشور همسایه جواب داده و حالا متقاضیان دریافت اقامت در این کشور با خرید یک ملک یا سرمایه‌‌گذاری در ایجاد  یک شرکت، ب? هدف خود می‌رسند. همین سیاست ساده چقدر پول از کشور ما خارج می‌کند؟ بعضی خبرنگاران ایرانی ساکن ترکیه ادعا می‌کنند ک? بر اساس تخمین‌ها در ماه‌های اخیر، حدود 500 خانواده ایرانی در هر ماه درخواست اقامت در ترکیه با خرید ملک یا سرمایه‌گذاری را داده‌اند که می‌توان گفت هر خانواده با خود 500 تا یک میلیون دلار سرمایه از ایران خارج و ب? ترکیه وارد می‌کند؛ این یعنی سالانه بین 2 تا 3 میلیارد دلار سرمایه ایرانی از کشوری که ب? تک‌تک آن دلارها نیاز دارد خارج و ب? کشور ترکیه که در مورد سیاست‌های کلی حتی نمی‌توان واژه کشور «دوست» را برائش ب? کار برد، وارد می‌شود. قطعا می‌دانید که تماشای تک‌تک سریال‌های ترک در این روند فرار سرمایه‌ها متهم و شریک جرم می باشند و ب? نظر من که تماشای این سریال در بعد کلان در واقع ب? ضرر تک‌تک ایرانی‌هاست.


 

 

دلیل دوم: جامعه‌شناسان می‌گویند این سریال را نبینید

 

رؤیای زنده کردن امپراتوری عثمانی ب? دنبال تکرار استعمار

شاید خروج سرمایه‌ها و البته خروج اشخاص متخصص و موفق ایرانی از کشور و کوچ ب? ترکیه دردناک باشد، اما سیاست‌های استعماری پنهان و آشکار همسایه غربی هم ب? همین اندازه و شاید بیش از آن دردناک است؛ شاید صدای دولتمردان ترک از سریال «یک قرن احتشام» درآمده باشد، اما فکر می‌کنید سیاستمداران و برنامه‌ریزان اصلی ترکیه در سال‌های اخیر در فکر تجدید همان امپراتوری مشهور عثمانی نیستند؟

ترکیه آشکارا ب? صورت واضح و علنی در مسائل داخلی سوریه دخالت می‌کند، در شمال عراق هم ترک‌ها آشکارا ب? فکر افزایش نفوذ خود می باشند، در کشورهای ارمنستان و آذربایجان هم که سال‌هاست ترک‌ها رؤیای الحاق آشکار یا پنهان این کشورها ب? قلمرو خود را دارند و سیاست‌هایشان در این راستا متمرکز است و آشکارا این جمهوری‌ها ب? حیاط خلوت ترک‌ها بدل شده‌اند، در مورد تبلیغات پنهان و آشکار قوم‌گرایی و ناسیونالیسم مبتنی بر نژاد این کشور در استان‌های شمال غرب ایران هم بهتر است حرفی نزنیم زیرا محال است در این مورد چیزی نشنیده باشید؛ متاسفانه تمام سریال‌های ترک درواقع تبلیغی برائ این کشور و امکاناتش می باشند. در کل باید بگویم ب? نظر من، تماشای سریالی مثل حریم سلطان، که فعلا در پشت آن تفکرات استعماری و رؤیای احیای امپراتوری عثمانی نهفته است آب ب? آسیاب «غیردوست» ریختن است و بس.


 

 

دلیل سوم: پزشکان می‌گویند این سریال را نبینید

 

چرا حال خودتان را بد می‌کنید؟  حال شما خوب است

اصلا بحث‌‌های کلان اقتصادی و سیاسی را فراموش کنید، مگر اعصاب پولادین دارید که هر شب پای چنین سریالی هدر بدهید؟ اگر بیننده سریال میباشید همین حالا ب? احساس‌تان در زمان تماشای بخش‌های مختلف سریال فکر کنید، آیا در زمان تماشای هر قسمت سریال حال‌تان خوب است؟ از لحاظ روانشناسی، هر قسمت یک سریال تلویزیونی که برائ مخاطب عام ساخته می‌شود باید در انتها ب? گونه‌ای مدیریت شود که حال تماشاگر در انتهای تماشای هر قسمت خوب باشد نه بد، حتی در سریال‌های فوق‌اکشن و با ریتم سریع مثل «Lost» و «24» الگوی معمول سریال‌سازی سالم، یعنی هیجان، تنش و آرامش رعایت می‌شود؛ در این سریال‌ها ممکن است درگیر هیجان، احساسات شدید، بغض، خشم، عصبانیت و… شوید اما لحظه‌ها و راهکارهایی برائ تخلیه انرژی شما در نظر گرفته می‌شود. در واقع در زمان تماشای یک سریال تلویزیونی سالم، شما هم احساس تنش خواهید داشت و هم احساس آرامش و حس‌های ناراحتی و شادی در کنار هم قرار خواهد گرفت.

یک سریال خوب، آن است که در هر قسمتش لحظه‌های شاد، آرامش‌بخش و خالی‌کننده انرژی در کنار لحظه‌های تنش، هیجان، عصبانیت و التهاب باشد، اما در سریال حریم سلطان هرچه هست توطئه، رودررویی، خشم، عصبانیت، درگیری و منازعه است و لاغیر، واقعا در زمان تماشای این مجموعه در بیشتر لحظات شما یا حس بغض دارید یا ترس، یا حس هیجان اوج گرفته یا احساس عصبانیت. در این سریال آدم‌های بهتر و مناسب‌تر از لحاظ الگوهای عقلانی و اخلاقی اسیر دست انسان‌‌های پلید  با داخلی ناسالم می باشند و برائ همین آشکارا در بسیاری لحظات توازن عاطفی معقول تماشاگر ب? هم می‌خورد. اگر این حرف‌ها را قبول ندارید یک بار پس از پایان یک قسمت مجموعه ببینید حالتان چطور است؛ سبب هم نیاورید که حتما این مجموعه حال خوبی می‌دهد که تماشاگران پیگیر آن می‌شوند، زیرا اینطور نیست و در واقع سازندگان مجموعه هوشمندانه از عنصر «وابستگی» و «اعتیاد» ب? داستان خود استفاده کرده‌اند و این مثل اعتیاد فرد سیگاری ب? سیگار است که هر بار کشیدن سیگار دیگر لذتی ب? او نمی‌دهد، اما نمی‌تواند دست از سیگار کشیدن بردارد. باور کنید اگر ب? تماشای این مجموعه ننشینید حالتان بهتر خواهد بود.


 

 

دلیل چهارم: روانشناسان می‌گویند این سریال را نبینید

 

همه این آدم‌ها بیمارند روانشناسی را کمی مرور کنید

به نظر شما کدام‌یک از کاراکترهای این مجموعه از لحاظ روانی، انسان‌هایی سالم محسوب می‌شوند؟ واقعا از لحاظ روانشناسی تمام این کاراکترها که در داستان معرفی شده‌اند پر از عقده‌های پنهان و آشکار می باشند  و رفتار و روابط آنها ب? هیچ لحاظ «سالم» محسوب نمی‌شود؛ عقده رسیدن ب? قدرت (و ثروت)، حس انتقام و کینه‌‌توزی بیمارگونه، خشونت در حد افراط (و حتی وحشی‌گونه)، بدبینی‌های افراطی و… در این سریال موج می‌زند و در نقطه مقابل، نشانی از مهربانیت و محبت نیست و اگر هم محبت و مهربانی باشد آشکارا تصنعی و غیرواقعی و بیشتر ب? سبب نیاز است؛ حتی روابط مادران و پدران با فرزندان، خواهران و برادران و همسران هم سالم نیست. واقعا یک کودک دختر یا پسر در آستانه سن بلوغ با تماشای چنین مجموعه‌ای چه حس و حالی خواهد داشت و چه فرا خواهد گرفت؟ اعتقاد شخصی من این است که چنین مجموعه‌ای جز درس کینه‌توزی، حرص، بخیل بودن در حس و احساس، مال و قدرت‌دوستی و صرفا فکر کردن ب? خود، چیز دیگری ب? بیننده‌اش نمی‌دهد.


دلیل پنجم: تاریخ‌دانان می‌گویند این سریال را نبینید

 

 

به تاریخ ایران فکر کرده‌اید؟  اگر ناسیونالیست میباشید

اما سبب آخر من برائ آنکه نباید این سریال را تماشا کرد، یک سبب ناسیونالیستی صرف است؛ سلطان سلیمان آشکارا دشمن ایران، حکومت ایران و مذهب رسمی ایرانیان بود. او سه بار ب? طور عمده ب? ایران لشکرکشی کرد، شهرهای ایران را تسخیر کرد و بسیاری از مردان ایرانی را از دم تیغ گذراند و بسیاری از زنان ایرانی را ب? کنیزی برد، شاه طهماسب صفوی که معاصر او بود، ب? سبب ضعف‌های سپاهش، همیشه از رودررویی مستقیم با لشکر عثمانی اجتناب می‌کرد و با استراتژی «زمین سوخته» سپاهیان عثمانی را زمین‌گیر می‌کرد اما در نهایت تجاوزات شاه عثمانی ب? غرب ایران چندین شهر را ویران کرده و بسیاری از مردم ایران را کشت، تخریب مسجدی از شیعیان در تبریز و کشته شدن نمازگزاران شیعه در شهرهای ابهر و سلطانیه، ردپاهایی است که از جنایت سلطان عثمانی و سپاهش در خاک ایران ب? یادگار مانده و البته توهین سلطان ترک ب? سلطان ایرانی با فرستادن لباس زنانه برائ او توهین ب? کل ملت ایران بود و حالا نوادگان همان زن‌ها و مردهای آسیب‌دیده آیا باید ب? تماشای شاهکارهای سلطان عثمانی بنشینند؟ آیا واقعا تماشای حضور کنیزکان ایرانی در دربار سلطان قدرقدرت ترک لذت‌بخش است؟



[ یکشنبه 92/4/30 ] [ 8:11 عصر ] [ جیمبیل و نازنین ]

نظر


قالب وبلاگ



mouse code

کد ماوس